Terje Tveiten på Lyngdalsbesøk

Rom for syndere, men ikke synden!

Søndag 5. september hadde vi gleden av å lytte til det pinseforkynner Terje Tveiten hadde å dele med oss.

Tveiten står som forstander i pinsemenigheten i Seljord samtidig som han har frigjort tid til å forkynne Guds ord andre steder i landet.

I talen sin tok han utgangspunkt i beretningen fra Markus 2, 1-12 om den lamme som ble firt ned gjennom en åpning i taket for så å bli både frelst og helbredet. Alt skjedde i den naturlige rekkefølgen, for det aller største et menneske kan oppleve er å få visshet om at han har fått sin synd tilgitt. Deretter ble han helbredet og kunne reise seg fra båren. – Jeg sier deg: Stå opp, ta din seng og gå hjem til ditt hus.

I budskapet sitt understreket Tveiten at pinsekraft er mer enn herlige møter- det må ut i armer og bein! Mannen kunne vært lam til sin dødsdag om disse fire mennene bare hadde gått på møter hele livet. I stedet forserte de noen hindringer, dro hjem til ham, fikk lagt ham på båren og firt ham ned gjennom taket til der hvor Jesus stod.

De fire hjelperne lot Tveiten symbolisere broder tro, broder kraft, broder forventning og broder kjærlighet. Det er når disse fire åndelige ressursene forenes og virker sammen at mirakler kan skje.

Ellers hadde Tveiten en del fyndord på lager som han delte med oss under tekstgjennomgåelsen:
– Det står at han talte ordet til dem, ikke at han underholdt dem.
– Står det at Jesus så de sykes tro? Nei, det var bærernes tro han så.
– Det ryktes at han var hjemme. Vi skal spre de gode ryktene om Ham, ikke de dårlige ryktene om hverandre.
– Vi må gi rom for syndere, men ikke for synden.
– Det som betyr noe, er ikke størrelsen på troen vår, men størrelsen på Ham som vi tror på!
– Utfordringen i Norge i dag er at det er ingenting å omvende seg ifra. Ingenting er synd lenger.
– Billy Graham sa en gang: Vekkelsen er der når vi tør si et ord i hverdagen om Jesus uten å rødme av skam!